INTERVIEW Margaret Heffernan over levensstijl… Margaret Heffernan valt op door haar veelzijdigheid: ze is tegelijk schrijfster, voordrachthoudster, chief executive, TV producer, onderneemster, echtgenote en moeder van twee kinderen. Onlangs onderbrak ze haar drukke agenda om in België even op adem te komen. Brussel Metropool ontmoette haar voor een gesprek rond haar opvattingen en standpunten over het leven. Een verslag. Richard Hill BM : U hebt over de vrouwelijke aanpak van ondernemerschap en business management twee boeken geschreven, namelijk ‘The Naked Truth’ en ‘Women on Top’. Wat is uw advies aan vrouwelijke ondernemers in spe: ondernemen zoals mannen dat doen, of doe het, gewoon? M.H. : Het enige degelijke vergelijkende studiewerk over de manier waarop mannen en vrouwen een zaak beheren, werd in de VS verricht. Daaruit blijkt dat ondernemingen die door vrouwen worden gerund, succesrijker zijn en meer banen creëren dan zaken die onder mannelijke supervisie staan. Misschien is dit te danken aan het feit dat vrouwen voor 85% van de aankoopbeslissingen in Amerikaanse gezinnen instaan. Precies door deze aanwezigheid ‘op de markt’, leren vrouwen de werkelijke behoeften nauwgezet te bepalen! Ik heb ook de indruk dat vrouwen doorgaans meer passie vertonen voor hun zaak dan mannen. En ze hebben meestal ook een beter incasseringsvermogen. Ze respecteren de culturen van de ondernemingen die ze beheren; ze spelen dirigent en durven improviseren. Een paar namen van vrouwen die u echt als voorbeeldige onderneemsters beschouwt? Ik denk voornamelijk aan twee mensen: Eileen Fischer, de oprichtster van een bijzonder succesvolle confectiekledingzaak in de VS, en Hilary Devey, die in het Verenigd Koninkrijk ’s lands grootste distributienetwerk op paletten heeft ontwikkeld. Welke aspecten van uw zeer diverse carrière hebben het meest bijgedragen tot uw succes als onderneemster: de BBC, de boeken die u schreef, 8 BECI - Brussel metropool - april 2015 uw functies als CEO of het ondernemerschap op zichzelf? Allemaal. Hoewel ik het in het verleden niet besefte, moet ik toegeven dat ik erin slaag creatieve mensen te ontdekken en dat ik hen nadien ‘hun ding’ laat doen. Ik heb dit aangeleerd toen ik omging met toneelschrijvers, auteurs en artiesten bij BBC TV. Sindsdien heb ik hetzelfde toegepast met software engineers en marketing specialisten in de computersector. Ik probeer hoge eisen te stellen maar bied tegelijk een volle ondersteuning. In uw derde boek, ‘Wilful Blindness’, hebt u het over de neiging van mensen om de werkelijkheid te weigeren en eraan te willen ontsnappen. Welke zijn volgens u de voornaamste redenen van dit ‘wilful blindness’ syndroom? De voornaamste oorzaak is overduidelijk de neiging van managers – zowel mannen als vrouwen, trouwens – om teams te creëren die op henzelf lijken. Wij voelen ons spontaan aangetrokken door mensen met dezelfde mentaliteit, omdat dit comfortabel aanvoelt. Nu, deze mensen hebben ook ongeveer dezelfde tekortkomingen. Resultaat: wij krijgen geen duidelijke kijk op de werkelijkheid. Omdat we mensen zijn, kampen wij met cognitieve beperkingen. Sommige zaken ontgaan ons in de opwinding van de actie. Een van de ergste vormen van bedrog is de klemtoon die sommige management goeroes nu op ‘multitasking’ leggen. De mens kan dit gewoon weg niet aan! Uit Amerikaanse studies vernemen we verder dat 85% van de mensen zwijgen wanneer iets verkeerd loopt. Het is daarom niet te verwonderen dat het management ‘blind’ is. © Befocus/Full Circle Pagina 9
Pagina 11Heeft u een vakblad, pageflip of digi onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: archief digitaal bladerbaar uitgeven.
Brussel Metropool - april 2015 Lees publicatie 10029Home