TOPIC de Deloitte Belgium in Brussel in 2011 zijn voorlopig laatste vernieuwingsoperatie uit op zijn business unit ‘consulting’. De ingreep hanteert dezelfde principes als in de vorige twee bedrijven: geen eigen kantoren voor de partners, een clean desk policy, een activity-based organisatie, een veelvoud aan bubbles en kleine vergaderzalen, stille werkplekken (bibliotheek), oog voor bereikbaarheid en mobiliteit (wie wil, kan een Brompton-vouwfiets van het bedrijf huren)… Een toepassing van het Greenhouse concept bij Deloitte Marceau Ghesquière effenden daar anderhalf jaar lang het pad voor. Lockers voor persoonlijke spullen garanderen een clean desk. Thuiswerk wordt aangemoedigd. De medewerkers maken gretig gebruik van nieuwe communicatiemiddelen als softphone, Lync en videoconferencing. Men vermindert drastisch de papierberg en promoot alternatieve manieren om te pendelen. Sodexo schaft de vaste kantoren af. Wél heeft elk departement een vaste werkzone. De werkplaatsen kiest men naar gelang de uit te voeren taken: een cockpit (1 à 2 personen), een cocoon (2 à 4 personen), een vergaderzaal of een creative room (voor brainstorms en langlopende projecten). Veel natuurlijk licht Het bedrijf streefde naar een open en transparante structuur die synergiën tussen de departementen stimuleert. Daartoe zijn er heel wat tussenmuren gesloopt. “Dankzij de grote ramen, een slimme inrichting van de werkzones, de lage kasten en een minimum aan muren genieten we een grote hoeveelheid natuurlijk licht”, legt Hilde Eygemans uit, vicepresident communicatie en lid van de stuurgroep achter het verhuizingsproject Happy Move. Tussen open space en huiselijkheid kiest Sodexo voor ‘the best of both worlds’, zegt Hilde Eygemans. “In eerste instantie oogt de inrichting misschien vrij zakelijk, maar de keuze voor onder meer hout, vele kleuren en divans zorgt toch voor een huiselijke sfeer. Ruime koffiehoeken en een aangenaam restaurant werken eveneens de gemoedelijkheid in de hand.” De input van de medewerkers was meer dan welkom. Zo kozen zij mee de types stoelen en vloerbekleding en suggereerden ze de namen voor de vergaderzalen. Personeelsleden kunnen vrijwillig deelnemen aan enkele duurzame eco-initiatieven in het voorjaar van 2015. Tegen dan zullen bijenkorven op het dak worden geplaatst en legt men een biologische moestuin aan. Het is de bedoeling dat eigen mensen de tuin zullen onderhouden. Greenhouse concept Bij Deloitte speelt branding een even bepalende rol bij het uitzicht van de kantoren. De Brusselse Deloitte vestiging pakte, op vraag van het moederschip DTTL, zijn meeting area aan. Net als alle andere DTTL vergaderfaciliteiten in de wereld draagt deze met de kleuren groen, wit en zwart het Greenhouse concept uit. Naast die meeting area voer24 BECI - Brussel Metropool - februari 2015 “Momenteel zijn onze vergaderzalen nog vrij klassiek van snit”, licht facilities director Mylène Peemans toe. “Wanneer we tegen eind 2016 naar de luchthaven verhuizen, zullen de meeting rooms veel innovatiever ogen, zoals nu al het geval is in ons kantoor in Antwerpen: met een trendy aankleding, formele en informele vergaderopstellingen, technologische snufjes en presentatiemogelijkheden.” Objectieve metingen De grote verhuizing binnen twee jaar is volop in voorbereiding. Bij elk restyling project betrekt Deloitte naast een werkgroep, waarin medewerkers van alle niveaus zetelen, ook experts. Mylène Peemans: “De inrichting van onze kantoren is altijd het resultaat van een traject waarbij we onafhankelijke consultants objectieve metingen laten uitvoeren op dagen van een wisselende werkdruk. Die mensen bekijken welke werkplekken, bubbles en vergaderzalen bezet worden en welke taken men daar uitvoert.” Het is belangrijk oplossingen op maat uit te dokteren, want de consultants zijn bijna nooit op kantoor en hebben bij manier van spreken genoeg aan hun laptop, terwijl de accountants van Deloitte Fiduciaire die diensten leveren aan KMO’s veel meer op kantoor aanwezig en minder flexibel zijn, omdat ze meerdere dossiers per dag behandelen. De aankleding van de Deloitte kantoren is modern, met enkele ‘warme hoeken’, zoals de koffiehoeken op iedere verdieping, de koffiebar en het bedrijfsrestaurant. “We houden van transparantie en werken bijgevolg veel met glas”, zegt Mylène Peemans. “Qua kleuren vind je overal de bekende blauw-groen-wit accenten terug: u moet van bij de eerste stap weten dat u een Deloitte kantoor binnenkomt.” ● Kleurrijke ruimtes, bij Sodexo. R.T. R.T. Pagina 25

Pagina 27

Voor clubbladen, online onderwijs catalogussen en presentaties zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw magazines.

Brussel Metropool - februari 2015 Lees publicatie 10026Home


You need flash player to view this online publication